Tallers i Cursos

Curs d'intel·ligència emocional: qualitat personal, nivell 1 Departament d'Ensenyament. Març 2011

 Imagina que haguéssim  obert una petita finestra en tant que es feia el curs en el Departament d’Ensenyament, segurament hauríem pogut veure la gent atenta al que es deia, interessadíssima, parlant, somrient amb complicitat o mostrant una bona dosi de sorpresa.  Però és possible que  aquesta finestra hagués restat comoditat a la gent, per això la vàrem deixar ben tancadeta.. El que si podem ara és obrir la finestra dels pensaments i els sentimens i llegir el que la gent diu del que hi va passar. Això n’és un resum.


Com ha resumit  el curs, en poques paraules, una participant?
"Els conceptes treballats més importants són la percepció, els pensament i les emocions. “La percepció es produeix pels sentits i és la que regeix la interpretació del món que ens envolta. Els pensaments són les idees racionals que tenim sobre una situació i són els que alimenten el nostre diàleg interior. Aquest por ser conscient o inconscient. Les emocions són les reaccions instantànies als nostres pensaments (el gran volum d’informació que percebem de l’entorn és subconscient; un 95%).
El mind fullness és la pràctica de l’atenció plena i ens ajuda a ésser conscients de l’inconscient i a acallar el caos interior.
L’objectiu és no reaccionar sinó prendre consciència de les veritables raons que hi ha darrera les nostres emocions. Així serem actors de les nostres pròpies vides i afrontarem adequadament les situacions. Tècniques com l’EFT o tapping poden servir per calmar les emocions en un moment donat”.

Més idees! Les respostes a què explicarien a una altra persona del que es va  treballar durant el curs:

“Que he d’aprendre a no jutjar a l’altre, sino saber veure en què puc canviar jo, mitjançant l’autoevaluació del meu comportament i les meves reaccions enfront les situacions que pugui trobar”.

“Que has de poder trobar allò que et molesta d’altres persones i passar-ho a positiu  per analitzar-ho i descobrir coses sobre tu” (en el que consideres defectes dels altres).

“Que la teva feina, davant de les coses que et molesten dels altres, és analitzar-ne el perquè, aprendre de les teves reaccions, (saber quin botó és el que “et trepitgen”, el de la ràbia, el de l’abandó, el de l’enveja? i aprendre’n de tu (enlloc d’encaparrar-te en jutjar els altres).

“Que pots aprendre de la por, que possiblement et descobrirà nous coneixements i territoris per explorar de tu mateixa”.


“El descobriment  d’EFT, l’acupuntura emocional o tapping, tècnica que serveix per relaxar-te i fins i tot  “esborrar” o minvar les emocions o pensaments negatius”.

“Que hem de tenir clar l’esquema “situació->pensament->emoció: que davant d’una situació es genera un pensament que la interpreta que és el que genera l’emoció o respota sentida. S’ha de tenir en compte aquest esquema per  tenir autoconsciència dels pensaments derivats d’una situació per tal de millorar la nostra reacció”.

“Que funciona el principi 90/10; el 10% del que et passa no el controles, el 90% és la teva reacció i depèn de tu”.

“Que  hem de saber separar la forma del contigut i aprendre a dir les coses; poder criticar l’acció i salvar a la persona”.

“La diferència entre ment conscient i inconscient, la importància de detectar les emocions i observar-les. La possibilitat d’utilitzar eines (PNL, EFT,etc) per canviar les emocions que ens limiten en el nostre desenvolupament”.

“Que hi ha tècniques de treball interior que ens ajuden a nivell físic, que hi ha treballs energètics com la meditació”.

“Que davant d’una situació qüotidiana tenim uns sentiments (ràbia, culpa, impotència) i que hem d’intentar ser conscients i treballar la reacció”.  

Quins bons propòsits o quins aprenentatges s’emporten del curs:
“Les tècniques que treballen l’energia, especialment EFT, i també vull seguir investigant sobre el “repas mental”.
“EFT perquè ens ajuda a canviar coses negatives nostres que volem modificar”.

“La “consciència” de les coses que fem des de l’inconscient”.

No triem el tipus de flor que som, però sí la força que hi  donem.M.Conangla.
“Que todo ser humano si se lo propone puede ser escultor de su propio cerebro”. (Frase d’una lectura de Mario Alonso Puig).

“El coneixement de les vies de treball personal, la cognitiva (que es poden canviar els nostres pensaments) i la del treball interior (amb tècniques d’energia i meditació)”.

“Aprendre de les emocions que et fan mal, reflexionar sobre elles i avançar per superar-les”.

“Ser consequent amb un mateix i acceptar-se. Estar en sintonia amb un mateix i ser congruent amb el que fem, sentim i diem”.

“Separar forma i contingut (la forma a vegades impideix que arribi el contingut, si l’altre se sent agredit difícilment entendrà el que li volem dir”.

“Dedicar uns minuts al dia a la meditació”.

“Que es bo conèixe’ns a nosaltres mateixos i acceptar-nos per acceptar i estimar els demés. No tenir por de ser vulnerables”.

“Deixar de pensar, baixar el ritme de pensaments”.

“Considero important meditar sobre les coses que ens afecten i reeducar el nostre conscient per no patir per les coses o les persones que no podem canviar”.

En aquest curs s’ha combinat l’ús d’un  Bloc temàtic amb les sessions presencials. Aquests són alguns comentaris:
“Pel què fa al bloc com a suport del curs, crec que ha estat molt útil com a complement i reflexió del que ens anaves explicant i també per ser una finestra a altres veus dins d'aquest món de l'autoconsciència que em sembla tant interessant i que tot just comencem a descobrir. En resum, que m'ha semblat una bona idea sempre i quan es faci de cor, com es veu que tu ho fas, i no com una simple autopromoció o promoció d'altres webs que hi van enllaçades, perquè com tots sabem, quan una cosa es posa de moda o se'n parla a tot arreu, sempre hi ha llestos/es que s'aprofiten de les persones que es troben en una situació personal difícil”.

“Respecte el blog, m'ha semblat un complemet molt bó durant el curs i espero anar-lo llegint perqué trobo que hi ha articles molt interessants. Alhora et fa de filtre, ja que aquest "món" és tan ampli que avegades és complicat trobar el que busques per internet”.

“Respecte a la pregunta del bloc, penso que està be com a activitat complementària però potser algú que tingui poc temps lliue es pot sentir una mica malament o desplaçat per no poder entrar al bloc. Per tant es bo aclarir sempre que és opcional”.
Com a docent de l’activitat he trobat vertaderament útil disposar d’una eina per derivar el treball de continguts a un altre espai i temps; l’espai d’una eina Web 2.0 i el temps propi de cada persona. Alguns objectius de reflexió sobre les pròpies actituds són perfectament assolibles amb lectures o vídeos No obstant això, una persona no va sentir-se còmoda en ser un Bloc personal i no un recurs de la institució organitzadora del curs.


Idees Clau:
Puc canviar els altres? L'única persona sobre la que tinc influència directa és sobre mi mateixa. Amb el meu exemple puc ser un mirall per als altres i un generador@ de bon ambient.
Proactivitat: sóc responsable de la meva vida!La víctima es considera el centre del món, d'un món, que mai funciona com ella considera.
Emocions: preciosa informació!Aprendre i reaprendre; en aquesta vida no tenim més feina que arribar a conèixer les nostres pròpies raons (que sovint són no conscients).
Autonomia emocional: situacions- pensaments- emocions. La condició més intrínsecament humana és la d'interpretar el món que ens envolta. En absolutament cada situació hi ha una interpretació latent, que és la que genera les nostres reaccions emocionals. La saviesa està en no enganyar-se al respecte i aprendre a guanyar autonomia,  sabent-se autor@, enlloc de víctima,  del propi món.
Regla 90/10: no podem decidir el 10% de les coses que passen a la nostra vida, però a les nostres mans està el 90%; com hi reaccionem!




















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Resistència

Llit

Restes de vida